Tytuł: Statut Domu Pomocy Społecznej w Miedarach
„Statut Domu
Pomocy Społecznej w Miedarach”
DZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Dom Pomocy Społecznej w Miedarach, zwany dalej DPS, jest
jednostką organizacyjną Powiatu Tarnogórskiego, nie posiadającą osobowości
prawnej.
2. DPS jest jednostką o zasięgu
ponadgminnym.
3. Siedziba DPS znajduje się w gminie
Zbrosławice w miejscowości Miedary przy ul. Zamkowej 7.
4. DPS jest jednostką stałego pobytu,
przeznaczoną dla dorosłych mężczyzn niepełnosprawnych intelektualnie.
5. Nadzór nad działalnością DPS
sprawuje Starosta Tarnogórski przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w
Tarnowskich Górach oraz Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach.
6. DPS działa na podstawie:
a. przepisów
ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004r. nr 64, poz.
593 ze zm.)
b. przepisów
ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r. nr 249, poz. 2104),
c. przepisów
ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 1998r. nr
142, poz.1592 ze zm.),
d. niniejszego
statutu.
DZIAŁ
II. ZADANIA DPS
- DPS
zapewnia swoim mieszkańcom warunki bezpiecznego i godnego życia, wolności,
intymności i niezależności.
- DPS
zapewnia podopiecznym całodobową opiekę oraz zaspakaja niezbędne potrzeby
bytowe, społeczne, religijne, opiekuńcze i wspomagające na poziomie
obowiązujących standardów.
- DPS w
całości pokrywa wydatki związane z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom
oraz zaspakajaniem ich niezbędnych potrzeb bytowych i społecznych.
- DPS
umożliwia swoi mieszkańcom rozwój osobowości, a w miarę możliwości ich
samodzielność, uwzględniając stopień fizycznej i psychicznej sprawności
danej osoby.
- Zakres
świadczonych usług, ustala się uwzględniając indywidualne potrzeby i
możliwości psychofizyczne danej osoby.
- DPS
umożliwia pensjonariuszom korzystanie z przysługujących na podstawie
odrębnych przepisów świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i
częściową odpłatność do wysokości limitu ceny, przewidziane w przepisach o
powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
- DPS
może pokryć wydatki ponoszone na niezbędne usługi pielęgnacyjne w zakresie
wykraczającym poza uprawnienia wynikające z przepisów o powszechnym
ubezpieczeniu zdrowotnym.
- DPS
zapewnia mieszkańcom bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i
przedmiotów wartościowych.
- W miarę
potrzeb i możliwości DPS może realizować inne zadania z zakresu pomocy
społecznej i świadczyć usługi na
rzecz środowiska lokalnego.
DZIAŁ III. ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE DPS
- DPS
kieruje dyrektor zatrudniany i
zwalniany przez Zarząd Powiatu.
- Dyrektor
jest umocowany w ramach zwykłego zarządu do składania oświadczeń woli oraz
do dokonywania czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem DPS, wobec
wszystkich władz, organów, instytucji, przedsiębiorstw i banków w tym
również do występowania i prowadzenia w imieniu Powiatu Tarnogórskiego
spraw przed sądami w charakterze strony, wnioskodawcy, uczestnika
postępowania, z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw. - W
ramach udzielonego pełnomocnictwa Dyrektor DPS zaciąga zobowiązania
finansowe do wysokości środków określonych w planie finansowym jednostki.
- Dyrektor
reprezentuje DPS na zewnątrz.
- W celu realizacji zadań DPS
Dyrektor jest uprawniony do podejmowania decyzji w formie zarządzeń,
regulaminów i instrukcji.
- Dyrektor
wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w DPS.
- Dyrektor organizuje pracę DPS i
sprawuje nadzór nad realizacją zadań DPS.
- DPS posiada regulamin
organizacyjny uchwalony przez Zarząd Powiatu.
- Prawa i
obowiązki pracowników zatrudnionych w DPS regulują przepisy ustawy
z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U.
z 2001r. nr 142 poz. 1593 ze zm.).
DZIAŁ IV. MIESZKAŃCY
1. Do DPS przyjmowane są osoby
skierowane na podstawie decyzji administracyjnej.
2. Decyzję administracyjną o
skierowaniu do DPS i decyzję ustalającą opłatę za pobyt w DPS wydaje organ
gminy właściwy dla tej osoby w dniu jej kierowania do domu pomocy społecznej.
3. Decyzję o umieszczeniu w DPS wydaje
Starosta Powiatu Tarnogórskiego lub z jego upoważnienia Dyrektor Powiatowego
Centrum Pomocy Rodzinie w Tarnowskich Górach.
4. Prawa i obowiązki mieszkańców
określa regulamin organizacyjny DPS.
DZIAŁ V. GOSPODARKA FINANSOWA DPS
- DPS
prowadzi gospodarkę finansową jako jednostka budżetowa Powiatu
Tarnogórskiego, zgodnie
z zasadami określonymi w ustawie o finansach publicznych. - Podstawą
gospodarki finansowej DPS jest roczny plan finansowy obejmujący dochody
i wydatki jednostki.
- DPS
prowadzi rachunkowość oraz sprawozdawczość zgodnie z obowiązującymi
przepisami dotyczącymi jednostek budżetowych.
- DPS
posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
- DPS do
realizacji swoich zadań może pozyskiwać środki finansowe z innych źródeł.
DZIAŁ VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- W
sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem zastosowanie mają właściwe
przepisy prawa.
- Wszelkie
zmiany niniejszego statutu przeprowadza się w trybie przewidzianym
dla jego uchwalenia.
- Statut
wchodzi w życie z dniem nadania przez Radę Powiatu Tarnogórskiego.
Osoba wprowadzająca dokument: Admin BIP
Data wprowadzenia: 2012-02-15
Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.
Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Admin BIP, dnia: 2012-02-15
Edycja dokumentu: Admin BIP, dnia: 2012-02-15